Waarom jongeren met ASS meer gamen

April 8, 2022

Algemeen nieuws

ASS & gamen
Vorige maand hebben we het in onze blog al gehad over waarom jongeren met ADHD meer gamen. Het onderzoek dat door het Trimbos Instituut is gedaan, laat niet alleen zien dat jongeren met ADHD meer gamen, maar dat dit ook geldt voorjongeren met ASS. Waarom dit zo is, en wat een Autisme Spectrum Stoornis inhoudt, dat vertellen we je in deze blog.

Wat is ASS?
Tot enkele jaren geleden werd er onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van autisme, denk aan Asperger, PDD-NOS en klassiek autisme. Sinds de DSM-V (de nieuwste versie van het handboek voor psychische stoornissen) is verschenen, spreekt men van ASS: Autisme Spectrum Stoornis.
Bij een jongere met ASS wordt informatie in de hersenen anders verwerkt dan bij de meeste mensen. Er zijn diverse kenmerken die iemand met ASS kan ervaren. De Hersenstichting vat deze kenmerken samen in twee categorieën:
* Kenmerken die te maken hebben met hoe je met anderen omgaat: Dit kan lastig zijn voor iemand met ASS, omdat ze mensen niet altijd even goed begrijpen. Inleven in hoe iemand anders denkt of zich voelt is moeilijk. Andersom snappen mensen vaak ook niet goed hoe iemand met ASS dingen beleeft.
* Kenmerken die te maken hebben met hoe je je gedraagt: Iemand met ASS kan sommige onderwerpen zo interessant vinden, dat ze er alles van willen weten en het kan lijken alsof die persoon alleen nog maar aan dat onderwerp kan denken. Als ze iets doen, kunnen ze hier ook helemaal in opgaan en die dingen vaak ook herhalen.

Waarom is gamen nóg verleidelijker voor jongeren met ASS?
Jongeren met ASS hebben vaak moeite met emotionele vaardigheden en communicatie. Hierdoor is het aangaan van sociale contacten vaak moeilijker. Contacten in de gamewereld zijn echter een stuk voorspelbaarder, waardoor het nog moeilijker wordt om een balans te vinden tussen de sociale contacten online en die in de buitenwereld.
Jongeren met ASS hebben vaak meer behoefte aan structuur en logica. Beide vinden ze terug in games. Daarnaast voorzien de zogenoemde ‘Single Player Games’ ook in de behoefte die jongeren met ASS hebben om activiteiten alleen te doen. Ook kan het ‘echte leven’ vaak erg onvoorspelbaar zijn, zeker voor iemand met ASS. In de gamewereld kunnen ze hun eigen wereld en daarmee ook de voorspelbaarheid creëren.
Net als bij jongeren met ADHD kan ook bij jongeren met ASS een ‘hyper focus’ ontstaan wanneer ze iets heel interessant vinden, zo ook bij een game. Gamen kan daarnaast ook ingezet worden om te ontsnappen aan de realiteit of bij het omgaan met spanningen die jongeren met ASS ervaren.
Dit alles kan zorgen voor een digitale disbalans, wat inhoudt dat de jongereveel meer tijd besteed aan het gamen dan aan andere activiteiten.

Zie voor meer informatie: