Project: "Mijn leven, mijn keuze" op Spinoza College

October 28, 2021

Be Aware nieuws

Op dinsdag 12 oktober gingen 110 leerlingen van 4 HAVO van het Spinoza Dalton College in Amsterdam aan de slag met het project “MijnLeven, Mijn Keuze!”.

De leerlingen kiezen een verslavingsonderwerp waar ze meerover willen weten en gaan vervolgens in groepjes aan het werk. Ze worden begeleid door ervaringsdeskundigen en experts. Door gesprekken te voeren met verslaafden in herstel, de wijkagent, een verslavingscounselor en een tandarts vergaren ze informatie over hoe een verslaving werkt, hoe het ontstaat en wat zij vinden wat je eraan kunt doen om risicovol middelengebruik of gedrag te voorkomen.

De creativiteit was weer groot! Met posters, filmpjes en kahoot-enquêtes presenteerden de leerlingen hun bevindingen aan het eind van de dag aan elkaar.

Het was een mooie dag en een zinvolle manier om dieper over deze gevoelige onderwerpen na te denken en te praten met

elkaar!

Een greep uit de reacties van de vrijwlligers:

Justin:

Het was een erg leuke dag ! De kinderen zaten echt te luisteren naar ons verhaal en hebben datgene wat er is verteld ook gebruikt tijdens hun kahoot en presentatie. Ben blij dat ik hier mijn steentje aan bijheb mogen dragen

Marije:

Was een hele bijzondere dag. Veel gebeurd en veel in beweging kunnen zetten bij de kinderen. Ondanks dat we er maar weinig hadden in dit groepje was dit voor deze dag meer dan genoeg. We hebben hierdoor op individueel gebied ze de aandacht kunnen geven die nodig was.

David:

Ik heb een enorm mooie dag gehad. Maike en ik hadden echteen hele fijne groep vind ik. Ze luisterden heel aandachtig en stelden veelvragen. 2 groepen hadden een goede presentatie, 1 wat minder, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over de hele groep. Er zaten er een paar bij die hun profielwerkstuk over drugs maken, en Maike en ik hebben hun onze emails gegeven zodat ze daar vragen over kunnen stellen.

Onze voorlichter Frank aan het woord:

12 jongeren die duidelijk wat sceptisch waren t.a.v. deze dag. Ook werd snel duidelijk de diversiteit van hun "wereld" en hun gedachten.

Na de samenstelling,  door hun zelf geregeld,  en de de verwachtingen die deze dag voor hen in petto had, bleek dat ze in hun veilige groepjes absoluut benaderbaar waren en eigenlijk best hun mening en ervaringen wilden vertellen.Ook een korte uitleg over de werking van verslaving als ziekte in het brein, was voor sommigen een eye opener en leidde in de korte gesprekjes tot vragen die veelal over hun eigen situatie gingen. Doordat Jordi ook  kwetsbaarheid had getoond in zijn levensverhaal en een kort inkijkje in mijn geschiedenis, bleken zij ook echt bereidwillig wat van deze dag en hun opdracht te willen maken. Resultaat 3 leuk opgezette PowerPoint presentaties waarbij ze elkaar dwongen om actief hierin te meedoen tijdens hun "optreden". Vooral het ontspannen omgaan met de opdracht, de vrijheid hierin, het roteren van ons beide in de groepjes en het aanvullen en beantwoorden van hun vragen, maakte dat het allemaal vrij soepel verliep. Sommigen schrokken van feitjes en de spiegel van hun eigen gedrag en denkwijze. Ook maakten 2 zich zorgen om naasten waarvan ze herkenning merkten in onze verhalen. Al met al een mooie en open groep die zich goed liet sturen maar vooral zich bij 1 op 1 aandacht, bereidwillig en zelf kritisch durfde te tonen.