Nieuwsbrief - Maart 2021

March 18, 2021

Algemeen nieuws

Nieuwsbrief  - Maart 2021

De scholen gaan weer open!

Naast de basisscholen zijn ook de middelbare scholen weer deels open en beginnen wij langzaamaan met het verzorgen van voorlichtingen! De scholen hebben te maken met achterstanden en lastige planningen, maar zien ook de noodzaak van de aanpak van problemen die deels veroorzaakt of verergerd zijn door het lange thuis zitten bij leerlingen. Be Aware denkt graag mee over mogelijkheden.

Voorlichting voor groep 7 en 8

Steeds meer hoor je dat ook jongere kinderen juist nu, een tijd met minder mogelijkheden, vaker vastlopen.
Het filmpje toont in vogelvlucht wat wij voor basisschool-leerlingen kunnen betekenen:

Online voorlichting, ouderavond en docententraining

Naast fysieke voorlichting blijft ook de mogelijkheid voor een online voorlichting bestaan. Deze is vooralsnog alleen beschikbaar voor MBO-scholen. Daarnaast verzorgen wij ook online ouderavonden en docententrainingen. Met wat kleine aanpassingen kunnen we de online bijeenkomsten net zo interactief maken als de fysieke.
Interesse in een online voorlichting, ouderavond en/of docententraining voor uw school?
Neem dan contact met ons op via info@stichting-be-aware.nl.

Review van Stichting KAS-Vital:
“Wij hebben Stichting Be Aware benaderd om een workshop te geven aan onze jongeren. De voorlichting verliep écht boven verwachting!
De voorlichter was spontaan, toegankelijk en vooral openhartig naar de jongeren toe. Dit heeft ervoor gezorgd dat de jongeren zich veilig en op hun gemak gingen voelen om ook open en eerlijk te kunnen zijn.Doordat de voorlichter haar eigen ervaringen op het gebied van verslaving deelde, konden de meeste jongeren (die hier ervaring mee hadden) zich met haar identificeren. De uitleg over het proces dat zich in het brein voordoet gaf hun inzicht in hun situatie, maar gaf hun tegelijkertijd ook hoop, uitzicht en tools om hiermee om te kunnen gaan.Het leukste gedeelte was dat met de stemkastjes (afstandsbediening), waarbij de jongeren meededen aan een soort enquête. Het was geweldig en heel professioneel.
Dus als je ons vraagt, wat onze ervaring is met Be Aware? Dan zeggen wij volmondig:  FANTASTISCH! Stichting Be Aware is écht een aanrader.”

Verhaal uit de klas

Begin december kregen de leerlingen van het Trias VMBO uit Krommenie onze ‘Voorlichting Problemen & Vrienden’. Een kort fragment uit een klas met alleen maar jongens:
“Als de meer persoonlijke vragen komen houdt de klas zich nog even stoer. Bij de vraag over onzekerheid geeft slechts dertig procent aan zich weleens onzeker te voelen. Bij navraag blijkt toch duidelijk dat meer jongens in de klas weleens onzeker zijn. Als de voorlichter voorstelt om deze vraag opnieuw te stemmen komt naar boven dat ruim 80% zich weleens onzeker voelt. Vanaf dit moment is de klas duidelijk opener en durven meer jongens zich uit te spreken over hun gevoelens.”

Gevolgen cannabis voor het hart

“Voor het eerst onderzochten artsen het effect van cannabis op het hart. Cardioloog Riezebos maakt zich zorgen over de normalisering van drugs onder jongeren en de stijging van het aantal veelgebruikers.
Drugs zijn niet altijd leuk, en soms gevaarlijk. Betere voorlichting op scholen is hard nodig.”
Klik hier voor het volledige artikel uit Trouw.

Opname online docententraining

Vorig jaar stonden we al op de ‘Docentendag Maatschappijleer’. Door de coronamaatregelen vond deze dag dit jaar online plaats, waarvoor we begin januari een opnamedag in Nieuwspoort in Den Haag hebben gehad.