Het nieuwe schooljaar, schermverslaving en blowen..

September 28, 2021

Be Aware nieuws

Yes! Het schooljaar is nu al een paar weken weer overal in het land van start gegaan. Misschien hadden sommige scholieren nog wel wat langer vakantie willen hebben, maar wij zijn blij dat we weer voorlichtingen mogen verzorgen op scholen door het hele land. Na een vreemd schooljaar, met een periode van lockdown, waarin veel voorlichtingen moesten worden opgeschort, zijn we nu weer vol van start gegaan. Sinds zaterdag zijn ook de mondkapjes in de middelbare scholen en de afstand-maatregel verleden tijd, waardoor de voorlichtingen eigenlijk weer als vanouds kunnen worden gegeven.

Schermverslaving
Een steeds groeiend probleem op zowel het PO als VO is schermverslaving. Voor middelbare scholen hebben we een workshop ontwikkeld die gericht is op schermverslaving en de gevaren van het internet. Ook voor de basisscholen hebben we een voorlichting waarbij naast de informatieoverdracht de nadruk meer ligt op schermverslaving.

Blowen
Tussen de aanvragen voor middelbare scholen, zitten steeds meer berichten die wijzen op problemen rondom (groepen) leerlingen die blowen. In sommige omgevingen groeit het gebruik van wiet en hasj, iets wat door de blowende leerlingen nog steeds als onschuldig wordt gezien. De term 'softdrugs' helpt daarin niet mee. Met onze voorlichting laten we ook de frequent blowende leerling reflecteren op zijn/haar eigen gedrag.