Blog: 7 weetjes over lachgas

November 23, 2020

Geen categorie / andere

Hoe lachen is lachgas?

Het komt je vast bekend voor: een groep pubers die op straat hangen, met aan hun mond gekleurde ballonnetjes. Het ziet er eigenlijk wel leuk uit, maar de kans is groot dat deze jongeren lachgas gebruiken. Dat klinkt onschuldig, maar is dat het ook? Hoe lachen is lachgas nou echt?

Mede doordat alcohol voor jongeren moeilijker te verkrijgen is en jongeren toch op zoek zijn naar hun grenzen, is lachgas de afgelopen jaren razend populair geworden. Het wordt gebruikt op straat en op het schoolplein, maar ook op feestjes en evenementen. Omdat het (nog) legaal is, is er makkelijk aan te komen. Hierdoor lijkt lachgas slechts een onschuldige partydrug. Bovendien impliceert de naam “lachgas” dat het een ongevaarlijk en leuk middel is om te gebruiken. Maar niets blijkt minder waar, lachgas kan geestelijk verslavend werken en is schadelijk voor de gezondheid. Dit komt omdat je ervan gaat hallucineren, licht in je hoofd wordt en tijdelijk zuurstof tekort krijgt. Wat veel mensen niet weten, is dat je hierdoor even buiten bewustzijn raakt of er zelfs verlamming kan optreden.

Lachgas gebruik kan blijvende schade toebrengen aan jouw kind en het is daarom belangrijk om het serieus te nemen als je gebruik constateert of vermoedt.

Lachgas is een stof die via metalen patronen en een slagroomspuit in een ballon wordt gespoten. Vroeger werd deze stof gebruikt in de medische wereld voor kortstondige verdovingen bij ingrepen. Vooral voor jongeren klinkt de term lachgas heel grappig en onschuldig, maar we hebben het hier over di-stikstofmonoxide (NO2) en is helemaal niet zonder gevolgen.

Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren überhaupt geen gevaar of risico’s in het gebruik van lachgas zien. Dit moet veranderen, want lachgas is niet lachen! Stichting Be Aware verzorgt zowel voorlichting over gewoonten en verslaving, als een aparte module over drugs om jongeren bewust te maken van de gevaren die het gebruik met zich kan meebrengen. Op deze manier maken we jongeren ook bewust van de gevaren van lachgas. Een verslaving is een ziekelijke relatie met iets wat je gebruikt of doet, waardoor je stemming verandert. En waarmee je – ook al weet je dat het slecht is voor jezelf en voor je omgeving – toch niet kunt stoppen. Je kunt aan niets anders meer denken, het beheerst je leven. Hoe vroeger je ingrijpt als ouder, hoe gemakkelijker het is om te stoppen. Maar hoe doe je dat?

Het is belangrijk om regelmatig met je kind in gesprek te gaan en naar hem te luisteren.

Zorg dat je direct betrokken bent bij het dagelijkse leven van je kind en stel duidelijke grenzen.

Om te voorkomen dat jouw puber lachgas gaat gebruiken, is het belangrijk om hem te vertellen over de ‘voordelen’ en de nadelen van het middel. Wanneer je alleen de negatieve kanten bespreekt van lachgas, zal jouw kind het makkelijker gaan uitproberen. Wanneer het hem namelijk wordt aangeboden, zal hem meestal alleen de leuke kant verteld worden. Als ouder kan je dit vóór zijn door zelf al het gesprek hierover te hebben. Lees je daarom eerst in over de belangrijke aspecten van lachgas en ga in gesprek.

Stichting Be Aware organiseert voor ouders een interactieve voorlichtingsavond waar o.a. veel tips worden gegeven over deze gesprekstechnieken.

1.   Wat is lachgas?

Lachgas is een kleur- en geurloos gas en de werkzame stof is di-stikstofmonoxide (N2O). Dat klinkt een stuk minder onschuldig dan lachgas.

2.    Is lachgas in auto legaal?

Als mensen lachgas gebruiken in het verkeer kan dat heel gevaarlijk zijn. Lachgas verstoort de waarneming en het coördinatievermogen. Als je onder invloed bent van lachgas kan je dus niet meer veilig een voertuig besturen.

3.     Lachgas verbod

Lachgas in ballonnen valt (nu nog) onder de Warenwet, maar er is een wetgeving in de maak om recreatief gebruik te verbieden.

4.     Lachgas dijt uit in je hoofd

Bij verkoudheid, kan het uitdijende gas in de hoofd oorpijn opleveren of zelfs de trommelvliezen beschadigen. Ben je zwanger, dan kan je ongeboren kindje een zuurstoftekort oplopen.

5.    Jongeren lopen extra gevaar

Experts raden jongeren in het algemeen af om stoffen te gebruiken die het bewustzijn veranderen.Hun brein is nog in ontwikkeling en daardoor extra kwetsbaar. Het kan ook de vruchtbaarheid verminderen.

6.    Grootgebruikers nemen risico's

Wie lange tijd veel gebruikt loopt kans op een vitamine-B12 tekort. Dat kan leiden tot bloedarmoede en neurologische schade. Er kunnen ook verlammingsverschijnselen  optreden.

7.    Lachgas is slecht voor het milieu

Lachgas is een broeikasgas. Het is daarmee een milieuonvriendelijke drug. En dan die metalen patronen en ballonnen nog, die overal op straat worden gegooid.