Reviews

Hallo meneer Frank, Naar aanleiding van uw voorlichting die u gaf over verslavingen, wil ik u feedback geven hierover. Wij als klas vonden het erg leerzaam dat u deze voorlichting gaf, ik vond het heel erg leerzaam en deze voorlichting was anders. U legde goed uit wat de gevolgen waren en hoeveel schade je kan krijgen. Het was erg duidelijk d.m.v. de powerpoint en dat plaatje met de hersenen die beschadigd waren met alcohol. Ook was het heel interessant dat wij zelf op het bord zagen hoeveel mensen in onze klas bijv. ooit gerookt heeft. Het gaf een idee. Ik vind het erg belangrijk dat zulke voorlichtingen gegeven moet worden, want jongeren moeten beseffen dat verslavingen erg schadelijk kunnen zijn en het belangrijk is om hierover te kunnen praten zoals u ook aangaf. Jongeren worden snel beïnvloed door andere (groepsdruk), maar als iedereen weet wat voor gevolgen er zijn als het gaat om alcohol of wat dan ook dan komt dit ook minder voor. En jongeren moeten beseffen dat het erg schadelijk is voor zowel lichamelijk als geestelijke gezondheid. Vooral als de voorlichting gegeven wordt door een ervaringsdeskundige , nemen jongeren het automatisch ook serieuzer aangezien iemand het echt heeft meegemaakt. Dus daarom vind ik het belangrijk dat er zulke voorlichtingen gegeven worden. Anoniem

Ik wilde je even laten weten dat ik heel veel complimenten heb gehad over de voorlichting van Maike Smoorenburg. Ze deed het fantastisch.

De voorlichting van Be-aware in leerjaar 2 en 3 is opnieuw zeer positief ontvangen. Mentoren sprake van ontroering omdat na de voorlichting leerlingen hun ervaringen in hun klas durven te delen. De klassen waren in eerste instantie muisstil en daarna als een warm bad voor de betreffende leerlingen. Jullie maken veel los waar op een positieve manier door leerlingen en mentoren mee verder kan worden gegaan. Complimenten hiervoor.Amy Hoek van Dijke

Dorenweerd College kiest voor Be Aware in de bovenbouw Als coördinator van 4 en 5 havo, was ik behept met de taak om bij een voorlichting van Be Aware te zitten over verslavende middelen. De twee-lesuur durende voorlichting voelde allerminst als een taak: ik heb achterin de klas gezeten, heb geboeid naar voorlichter – Kelly Roelofs – geluisterd, ik heb dingen geleerd over onze hersenen, ik heb inzicht gekregen in drugsgebruik om ons heen en, het meest belangrijke, ik heb onze leerlingen zich in korte tijd open zien stellen voor de informatie. Als school weten we dat er geblowd wordt door onze bovenbouwleerlingen. We hebben geen grip op deze blowende bovenbouwleerlingen; kunnen ze niet op heterdaad betrappen, of het gebeurt niet op het schoolplein. We weten ongeveer wie het zijn en sommigen van hen glippen ons door de vingers. Zij presteren op school ondermaats, blijven zitten en stromen in veel gevallen af naar het MBO. Een van onze leerlingen dreigde op dit pad te belanden. Zij heeft net op tijd de mogelijkheid gekregen om een intensieve therapie te volgen via Yes We Can Clinics. Helaas voor haar was dit nodig, maar gelukkig voor ons hield dat in dat bij wijze van nazorg, Be Aware in school kregen om voorlichting te geven in haar klas. Daaraan gekoppeld was een vragenuur, waarin de betreffende leerling vragen beantwoordde van haar klasgenoten. Wat een bewondering voor, in eerste plaats, de leerling, maar ook voor de voorlichter die echt achter deze leerling stond en zo respectvol met alle leerlingen omging. De reacties van de leerlingen op deze voorlichting, zijn niets dan lovend. Ik kan ze hier niet allemaal kwijt, maar teksten als “Het was zeer interessant, echt een reality check” en “ik bleef erover nadenken. Het was echt een eye opener en indrukwekkend” zijn slechts een kleine greep uit een collectie van meer van dit soort. Als school hebben we het speerpunt om in elk leerjaar aan voorlichting te doen. We zijn ons er zeer van bewust dat voorlichting over drank en drugs vooral van belang is als de leerlingen wat ouder worden. We beginnen hier dan ook mee vanaf het tweede jaar. Dat is dan nog relatief onschuldig, maar de drang om te ontdekken wordt steeds minder onschuldig naarmate de leerling ouder wordt. Eenmaal in de bovenbouw, is er dan ook een stevige voorlichting nodig. Niet een obligaat praatje afgewisseld met wat informatie en een leuke activiteit, maar er moet iets pakkends zijn, iets wat indruk maakt, wat de meeloper over het randje trekt om het niet te gaan doen, of ermee te stoppen. Het moet zo appelleren aan hun belevingswereld, dat de informatie zich echt in het brein brandt. Be Aware bereikt dit en maakt het verschil door gebruik te maken van ervaringsdeskundige voorlichters. Het is vergelijkbaar met reality-tv. Dat boeit leerlingen, het spreekt tot de verbeelding. Daarbij komt het feit dat de leerlingen heel snel op hun gemak worden gesteld om vragen te stellen. Ik heb onze leerlingen in vijf minuten zien ontdooien. Als dat je gebeurt in je reguliere les als docent, weet je dat je iets heel goed gedaan hebt, je maakt deze pubers namelijk niet zomaar iets wijs. De verhouding reality – theorie is daarnaast volledig in balans. Als de leerlingen eenmaal aan boord zijn, wordt er uitgelegd over wanneer er welke ontwikkeling plaats vindt in je brein en wat drugs of alcohol doet met die ontwikkeling. Deze theorie wordt weer afgewisseld met stemkastjes, wat heel activerend werkt en bovendien veel inzicht geeft in de mate waarin verslaving een rol speelt in de omgeving van de leerling. Be Aware pakt de leerling in en activeert hem vervolgens om zelf na te denken. Dit is het recept voor een succesvolle voorlichting bij een categorie leerlingen die als moeilijk te motiveren bekend staat, maar die misschien wel het meest kwetsbaar is als het gaat om het begin van een drank- of drugsverslaving.Lot van der Meijs

Hoe geef je voorlichting over verslaving en gewoontes in een klas met 30 leerlingen die verslaafd zijn aan hun telefoon en de gewoonte hebben veel en vaak het woord tot elkaar te willen richten? Hoe vul je twee interactieve lesuren met informatie, vragen en tips zonder dat de aandacht ook maar een schijn van kans krijgt te ontsnappen? Heel eenvoudig! Je nodigt Kelly van ‘Be Aware’ uit en je bent verzekerd van een sprankelende lezing over een potentieel groot probleem. Voornoemde ervaringsdeskundige blijkt in staat de leerlingen te informeren, verbazen, amuseren en ja, ook te raken, niet in de laatste plaats door een frisse, open benadering van het onderwerp en een werkwijze die gepaard gaat met ongebreideld enthousiasme. Kelly vertrouwt haar publiek toe dat ze graag wint. Welaan, ik geef u de eindstand: Kelly – klas H3b : 1-0Fred Vink

Zoals afgesproken mijn reactie op de lessen van vandaag gegeven door Be Aware op Accent Praktijk Onderwijs in Amersfoort. Wat mij vooral aansprak in de voorlichting was de openheid tijdens de les. De liefde ‘spatte er van af’ en was stralend te merken. Het contact met de leerlingen was er overduidelijk. Een primapedagogische aansluiting met het niveau van de leerlingen. Jullie beiden gingen ‘op de relatie met de kinderen zitten’ i.p.v. op de lesstof. Deze houding schiep openheid zodat de leerlingen erg goed meededen. De lesbrief is didactisch en lay-out technisch mooi opgesteld. Aansprekend bij de leefwereld van de leerlingen. Goed uitgevoerd èn voor de extra geïnteresseerde kinderen is er thuis ook nog wat te maken. Het gebruik van het audiovisuele materiaal is ruim voldoende. Leuk met filmpjes en stemkastjes. Jullie betrekken de leerlingen echt actief. Wat ik persoonlijk heb geleerd tijdens de voorlichting is in kindertaal uitdrukken wat een gewoonte is en wat een verslaving is. Dat je daarvan bewust wordt gemaakt. Hoe je een verslaving herkent en of je verslavingsgevoelig bent. De werkopdrachten vond ik leuk om mee te doen. Prettig voor de kinderen en tussendoor echt even soul searching. De opbouw van de lessen vind ik zeer verantwoord. De opbouw van de training/cursus bood juist ruimte voor de bijzondere reacties van de leerlingen. Deze kwamen vooral op de momenten wanneer er persoonlijke informatie gegeven werd door jullie, de ervaringsdeskundigen. Wat je kon zien was dat dan bij de kinderen ook wel een brok in de keel schoot. Over het algemeen gesproken vond ik deze cursus voor de kinderen heel zinvol. Gewaarschuwd en meer bewust gemaakt gingen zijn naar de volgende les of naar huis. Met de zekerheid dat zij er veel van opgestoken hebben enervan bewust zijn gemaakt dat verslavingen op de loer liggen. Dat er geen gewoonten in moeten sluipen die verslavend zouden kunnen zijn. Wat ik als heel krachtig ervoer is dat de informatie vanuit de persoonlijke levens van voorlichters echt landde bij de leerlingen. Super om deze dag bij te wonen en als leerkracht heb ik er ook veel van opgestoken. Dank je wel! Way 2 go girls! Kees-Boudewijn Haeck

Omdat een klasgenoot naar een Yes We Can Clinics (YWCC) Geestelijke gezondheidszorg is geweest, kwam er een medewerker van Be Aware De voorlichting begon met het voorstellen van de medewerkster en het vertellen van haar verleden met drugs. De leerlingen luisterden erg aandachtig. Het verhaal maakte duidelijk indruk op ze. De medewerkster presenteerde haar verhaal interactief en afwisselend. Dit zorgde er voor dat de leerlingen geboeid meededen. Zo was er een Power Point presentatie, een informatiegids over gewoonte of verslaving en er waren stemkastjes die de leerlingen konden gebruiken. De medewerkster zorgde voor een veilige sfeer in de klas. Ze maakte de afspraak dat hetgene wat gezegd en gedeeld werd in de klas zou blijven. Ook maakte ze duidelijk dat er niemand uitgelachen mocht worden om wat voor reden dan ook. Dit was duidelijk voor de klas. Ook was er de mogelijkheid om persoonlijk met de medewerkster te praten als een leerling dat wilde. De medewerkster is ook vertrouwenspersoon. De leerlingen hebben de mogelijkheid om contact op te nemen met de medewerkster via de mail. Al met al was het een erg geslaagde middag. De leerlingen deden erg goed mee, waren eerlijk en openhartig over hun eigen leven en zorgden met zijn allen vooreen veilige sfeer in de klas. Ik raad deze voorlichting van harte aan, het is zeer geschikt voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs!

Bijzonder hoe jullie tijdens de voorlichting in de klas direct de veiligheid scheppen waarin leerlingen eerlijk kunnen luisteren en vragen en de ruimte voelen om open te zijn zonder veroordeeld te worden. De dynamiek van de werkvormen afgewisseld met de op ervaring gebaseerde verhalen zorgen voor een levendige les wat maakt dat de leerlingen aan jullie ‘lippen hangen’ Er ontstaat een zinvolle discussie waar leerlingen naar elkaar luisteren en elkaar aanvullen. Leerlingen respecteren de eerlijkheid van de trainer en kunnen daar, binnen de veilige sfeer, zelfs direct complimenten over geven naar de trainer toe. Kortom een energieke les over een gevoelig onderwerp wat binnen no-time bespreekbaar wordt gemaakt.Jongeren avondprogramma in Heel (leeftijd 16-23 jaar)Be Aware voorlichting geven. In deze klas van het VSO waren negen leerlingen aanwezig in de leeftijd vanvijftien tot achttien jaar.

Dankjewel Kelly en Stephan voor jullie openhartigheid en professionaliteit. Als jongerenwerker wordt ik dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van verslavingen en weet ik als geen ander hoe moeilijk het is een dergelijk onderwerp op de juiste wijze bespreekbaar te maken. Het bezoek van Kelly en Stephan aan ons jongerencentrum en de presentatie die volgde heeft mij weer nieuwe aanknopingspunten gegeven om verder te kunnen met deze groep jongeren waarbij verslavingen aan de orde van de dag zijn. Het was een bijzondere avond met veel mooie en openhartige verhalen die zeker bij enkelen voorgoed in het geheugen staan gegrift.

Wij zijn al jaren op zoek naar een geschikte methode om onze jonge leerlingen voor te lichten over de gevaren van roken , alcohol en drugs. Juist onze jonge leerlingen, om ze beter voor te bereiden op de verleidingen waaraan zij in latere jaren blootstaan. De diverse methodes die wij in de loop der jaren hebben gebruikt, hadden allemaal hun beperkingen. De ene methode boeide de leerlingen maar weinig omdat die te theoretisch was, de andere methode kwam teveel over als een opgeheven vingertje. Weer een andere methode was naar onze mening onnodig confronterend. Dit jaar liet ik mij overhalen door het enthousiaste verhaal van Kelly Roelofs van Be Aware om de voorlichting breder aan te pakken, en ook andere mogelijk verslavende middelen te bespreken, zoals gaming, mobielgebruik, etc. Wij besloten om bij wijze van pilot te starten. Die verliep zeer succesvol. Inmiddels heeft Kelly Roelofs het programma Be Aware uitgevoerd in al onze tweede en derde klassen. Een blokuur in elke klas, met de mentor van de klas erbij. De reacties zijn echt uitzonderlijk enthousiast. Alle mentoren prijzen de kracht van het programma en zijn onder de indruk van Kelly’s presentatie. Zij weet in gesprek met de leerlingen deze op het puntje van hun stoel te krijgen. De werkvormen zijn zeer gevarieerd en effectief. Het gebruik van stemkastjes is een mooie toevoeging: ook de meer timide leerlingen voelen zich zo uitgenodigd om te participeren. Belangrijker nog dan de enthousiaste reacties van de mentoren, vond ik de manier waarop de leerlingen na afloop over de lessen spraken. Veel leerlingen verklaarden dat ze er echt veel van hadden opgestoken, dat ze zich bewuster zijn van het gevaar aan dingen verslaafd te kunnen raken. Zoals een leerling het verwoordde: “ Ik had weer zo’n saai informatieverhaal verwacht, maar je kon echt zelf meedoen en je kon echt veel leren, ook over jezelf!” Wij nemen de lessen van Be Aware nu vast op in ons mentoraatsprogramma in alle tweede en derde klassen.Hans van Dongen

De voorlichting begon erg open. De leerlingen mochten alles vragen aan Kelly, wat ze maar wilden. Als docent achterin de klas houd ik dan mijn hart vast, maar de vragen bleven heel netjes en veelal gericht op het onderwerp, namelijk verslavingen. Toen de (verwachte) vraag langs kwam of Kelly zelf verslaafd was geweest, was het ijs meteen gebroken. Je zag bij de leerlingen een overgang in houding van: ‘We gaan naar een of andere voorlichting en deze mevrouw komt daar wat over vertellen’, naar ‘Wow, dat is behoorlijk heftig. Deze mevrouw weet blijkbaar heel erg goed waar ze over praat’. Als docent was het erg leuk om te zien hoe het perspectief van de leerlingen veranderden. De voorlichting was erg interessant en behoorlijk intens. De voorbeelden die gegeven werden in woord en beeld waren echte voorbeelden van echte mensen. Dat maakt het allemaal heel dicht bij huis. De les was soms ietwat rumoerig, maar dat komt omdat er veel interactie plaatsvond. Zowel tussen Kelly en de klas als in de klas onderling. De leerlingen bleven maar over het onderwerp praten. Hoeveel game jij eigenlijk? Is dat veel? Is dat weinig? Heb jij eigenlijk wel eens een biertje gedronken? En uiteraard, alles blijft vertrouwelijk. Buiten het lokaal wordt hier niet over gesproken. Vooral het interactief stemmen (anoniem) wat geprojecteerd werd op het scherm vooraan de klas, is een erg leuk onderdeel van de voorlichting. Dan weet je toch wat er gebeurt in zo’n klas, zonder dat je precies weet wie nou wat doet. ‘Wie rookt er?’ of ‘Heb je wel eens sterke drank gedronken?’. Uiteindelijk gaat het om de preventie, herkenning en oplossingen van de verslaving. En die boodschap is naar mijn mening goed overgekomen. Stephan Honing

In de lessen van Be Aware op Het Nieuwe Eemland hebben leerlingen veel geleerd over verschillende verslavingen. Het gebruikte materiaal biedt leerlingen (en mentor) veel gespreksstof. De leerlingen hebben meer zicht gekregen op verslavend gedrag. Ze zijn zich bewust geworden van het feit dat een gewoonte soms ongemerkt tot een heftige verslaving kan leiden. De samenwerking en afstemming met de medewerkster van Be Aware verliep prima. Een waardevolle bijdrage!Gerry Verkerk