Vapen verslavend?

September 29, 2022

Algemeen nieuws

Wat is vapen?

Vapen; een fancy term voor het roken van een e-sigaret, de vape. Waar we zien dat het aantal rokende jongeren de afgelopen tien jaar is gedaald, stijgt het aantal jongeren dat vaped. Ook tijdens onze voorlichtingen merken we dat vapen als iets onschuldigs wordt gezien. Steeds meer jonge leerlingen hebben een keer gevaped en waar we zien dat veel jongeren voornemens zijn om niet te gaan roken, heeft een grote groep wel interesse in vapen. Zelfs tijdens onze lessen op basisscholen vertellen kinderen weleens gevaped te hebben of vriendjes te hebben die dit doen.

De e-sigaret

De e-sigaret werd op de markt gebracht als een hulpmiddel om mensen te laten stoppen met roken. Deze e-sigaretten worden echter vaak geproduceerd door de tabaksindustrie, die lijdt onder het dalende aantal rokers. De e-sigaretten zijn beschikbaar als navulbare exemplaren en als wegwerpers. In beide vormen zit een vloeistof, ook wel liquids genoemd. Deze zijn er in verschillende tabakssmaken, maar ook in allerlei andere smaken als bubbelgum, cappuccino en diverse fruitsmaken. Esther Croes, arts-epidemioloog Tabak van het Trimbos Instituut zegt dat deze ‘snoepsmaakjes’ niet bedoeld zijn om een verstokte roker te laten stoppen met roken, maar dat deze gericht zijn op jongeren. De nicotine in de vapes zijn nicotinezouten die een stuk milder in de keel zijn, waardoor het makkelijker door niet-rokers kan worden ingeademd en extra verslavend is. Veel jongeren realiseren zich niet, dat ze ook aan vapen verslaafd kunnen raken.

De shisha-pen

Dan is er nog de shisha-pen een wegwerpvariant van de waterpijp of e-sigaret. Deze shisha-pennen zijn te koop met of zonder nicotine. Zowel de shisha-pen als de e-sigaret bevatten daarnaast giftige stoffen die kankerverwekkend zijn. In beide apparaten zitten de stoffen propyleenglycol en glycerol. Propyleenglycol wordt onder andere gebruikt om namaakrook en mist te creëren die je vaak in discotheken en theaters ziet. Glycerol wordt gebruikt in producten als zeep en schoonmaakmiddelen. Deze stoffen worden geïnhaleerd wanneer iemand vaped, wat leidt tot irritatie aan de luchtwegen en longen.

Is vapen schadelijk?

Veel mensen denken dat vapen een gezonde vervanging voor sigaretten roken is. Dat dit niet zo is, hebben we hierboven al uitgelegd. Bij het roken van een e-sigaret komen wel minder schadelijke stoffen vrij dan bij een gewone sigaret, en in lagere concentraties, is te lezen op de website van het RIVM. Zij zeggen dat de e-sigaret naar alle waarschijnlijkheid minder schadelijk is dan een gewone sigaret. Echter is nog niet bekend welke schadelijke effecten het gebruik van een e-sigaret bij langdurig en structureel gebruik tot gevolg heeft.

Nadelen vapen

Wel zijn er al meerdere berichten verschenen over jongeren die ernstig ziek zijn geworden door vapen, zo ook een Nederlands meisje dat enkele jaren geleden in het ziekenhuis belandde. De liquids die ingeademd worden, creëren een ideale omgeving in de longen waarin bacteriën kunnen groeien, met longaandoeningen tot gevolg.

Bronnen: