Be Aware op website Dtv nieuws

August 24, 2022

Be Aware nieuws

Stichting Be Aware op Dtv nieuws

De allerlaatste school waar we voor de zomervakantie nog voorlichting mochten geven was Het Hooghuis - Titus Brandsma College in Oss. De regionale omroep Dtv Nieuws plaatste een artikel over onze voorlichting:

"Leerlingen TBL krijgen met interactief programma voorlichting over verslavingen"

Voorlichting bij het Titus Brandsmalyceum in Oss

Leerlingen van het Titus Brandsmalyceum in Oss krijgen op 15 en 20 juli speciale voorlichtingslessen over verslavingen en gewoonten. Die worden gegeven door Stichting Be Aware.

Die stichting houdt zich bezig met preventie en richt zich vooral op jongeren. Volgens Be Aware ontwikkelt 1 op de 10 mensen een verslaving in zijn leven en ligt de oorzaak vaak in de puberteit. Jongeren experimenteren vaak met alcohol en drugs maar worden ook verleid tot overmatig gamen, series kijken of constant social media gebruik, aldus Be Aware.

Interactief programma

De stichting heeft een interactief programma ontwikkeld dat dicht bij de belevingswereld van de leerlingen staat. In de klas kunnen ze via stemkastjes anoniem vragen beantwoorden waarvan de uitslagen meteen op een bord verschijnen. Dit moet dan duidelijk maken dat ze niet de enige zijn met een bepaald gedrag of probleem en dat maakt het makkelijker om daarover in gesprek te gaan.

Doel van de voorlichting

Doel is vooral om de leerlingen zich beter bewust te maken van de risico’s van bepaald gedrag en van de mogelijkheden om zelf keuzes daarin te maken.

Lees hier het volledige artikel.